fredag 4 juni 2010

En sällsynt blomma


Alldeles intill den lokal där jag sett svalört och vårlök, hittade jag för några veckor sen en ensam blomma, som jag inte kände igen. Den liknade ramslök som jag träffat på i Skåne vid vandrarhemmet i Haväng. Men det var inte ramslök för blommorna satt inte så tätt. Mina små blomböcker hemma hjälpte mig inte utan jag fick gå till en större flora och där hittade jag i liljefamiljen morgonstjärnan. Jag tror iallafall att det är den och i morse gick jag ut för att kolla bladen som jag inte tittat så noga på. Tyvärr hade en gräsklippare varit framme och det var bara tusenskönorna som klarat sig.
Det ger en särskild känsla att hitta en "ny" blomma, man känner sig som en upptäcktsresande i sin hemtrakt. Tyvärr stod det i den stora floran att blomman var en förvildad prydnadsväxt och det är ju som att träffa på en förrymt lejon från en cirkus, det smäller inte lika högt som att råka ut för ett vilt lejon, i synnerhet i Ektorp. Men morgonstjärnan kommer ursprungligen från Asien och det kittlar lite grand.

3 kommentarer:

  1. Blomsterpölk där!!

    SvaraRadera
  2. Morgonstjärnan kommer från Asien sa Du, det är inte konstigt för solen går ju upp i Öster och hur östersol blir västersol följer jag så gott som hela dagen framför vår balkong....men nu är det ju sommar, och vi får njuta av den, liksom av vår Flitiga Lisa, och jag kommer att tänka på nyckelpigor för när jag var 15 och min lilla-syster föddes och vi firade sommar i ett hus närmare Österlen av tusen-Persson som också tillhörde Frälsis där vi bodde i Kristianstad, och just den sommaren blev det en nyckelpige-invasion där på Österlen, hitta vad detta symboliserar... Ja, det försöker jag!

    SvaraRadera
  3. NU BLOMMAR ASFALTEN!

    De gröna växterna med sina blommor i olika färger t.ex. hundloka, renfana m.m trotsar stadens asfaltering och sättningar av plattor på gångbanorna, trots att bostadshusens vaktmästare och fastighetsskötare går med sin maskinella stav och hugger och rensar bort växterna som kommer upp i springor och i hål i asfalten som vinterns snö och is gjort hål i. Vad härligt att en maskros trotsar asfalten och bryter igenom med sina blommor och flygande frön. Nyss i veckan som gick plockade jag några kvistar med renfana, att pryda vår fönsternisch på våningen, fast man skulle låta vara för att försköna staden med fascinationen av vilda blommors växtlighet och motståndskraft mot alla moderna byggnads- och väg-täckningsmaterial och plattor.
    Norrköping 25 juli 2010 av Maya Gustafs

    SvaraRadera