måndag 31 januari 2011

Kalla, blanka, hårda



Varför recenserar inte ekonomijournalisterna reklamvärldens människosyn? Varför gör inte kultursidorna det? Häromdan klippte jag ur en annons för en bil med en grymt flinande front. Bredvid bilen står en märklig "kvinnovarelse". Jag undrar: tror reklamfirman att jag tycker kvinnan är vacker? Tror man kanske att en kvinna bör se ut så, åtminstone den som åker det bilmärket? Eller vill man att kvinnan ska se ut som en skyltdocka?


Det senast alternativet tar jag upp för att jag faktiskt undrade om det inte var en skyltdocka jag såg i annonsen.


I annonsens underdel läser jag att det är Karolina Kurkova och nya CLS vi ser på bilden. Kurkova är en världsberömd fotomodell som till vardags kan se ganska mänsklig ut men här har hon med hjälp av foto och redigering förlorat varje uns av mänsklighet. Varför ska hon se ut så? Som en skyltdocka, avhumaniserad, svslipad, blänkande som en plastrobot?


Jag har länge uppfattat reklambilder från modevärlden som om man vill att vi ska uppfatta modellerna som fientliga, avvisande. Vi ser aldrig en liten töntig flicka som snällt ler mot betraktaren. Musikband kan också ha den här attityden framför kameran. Som om dom sa: kom inte hit, försök inte snacka med oss.


Är det ett naturligt steg att nu fotomodellerna totalt avhumaniseras. De har blivit dockor. Alldeles omöjligt att tala med. Kalla, blanka, hårda!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar