söndag 13 mars 2011

Vita Hästen


Norrköpings ishockeylag Vita Hästen är nu föremål för en intensiv marknadsföring. Målet är, gissar jag, att bygga upp en trogen skara av fans och sponsrande företag, som ska utgöra basen för den framtida ekonomin. Läste om laget i lokaltidningens annonsbilaga, bara den en ekonomisk satsning som man sällan ser i t ex kultursammanhang. (Som smålänning har jag svårt att förstå varför AB Smålands undertak stöder projektet med annons i bilagan.)

Det som fångade min uppmärksamhet var en sida med rubriken Alla viktiga ting är tre. Och de tre underrubrikerna Kosthållning, Inte bara ishockey samt Norska nålar gör susen.

Att ett slags akupunktur (nålar) kan behövas i en sport som är känd för att vara tuff och hård, det kan jag förstå. Och att det behövs en massa käk för att bära upp uniformen som säkert väger ett ton, det är självklart. Den rubrik som lockade mig var Inte bara hockey. Snälla nån, tänkte jag, har man fattat att det finns en värld utanför hockeyn, har man kommit på att det kan vara till fördel för en hockeyspelare att t ex friska upp kreativiteten i spelet med stimulans från t ex kulturen? Hoppades jag.

Nej, man hade anlitat Kustjägarskolan för att träna kampsporten Krav Maga. Hurtigt berättas om hur en spelare drabbades av en blackout efter "en välriktad knockout" men att denne spelare snabbt kvicknade till för att avsluta passet.

"Så jobbar en riktig fighter" avslutar författaren.

Stå fast, slå hårt. Kriget är här!

3 kommentarer:

  1. Angående idrott och juste spel - olympialekarnas vara eller inte-vara!


    Jag bara undrar i mitt stilla sinne om inte idrottslag, kanske var det vårt landslag i fotboll, men där går det ju hårt till väga också liksom ishockeyn så att man måste anställa präst att gjuta olja på vågorna efter dusterna på planen. Som frids- och konfliktlösning. Kanske att Koskinen eller nån ananan prelle, som ju avgår by the way jag tror med stort avgångsavederlag knutits till vårat landslag. Som extraknäck, .... Får ishockey- och fotbollsspelarna dåligt samvete för sitt ojusta spel och måste bikta sej för en präst me tystnadsplikt??? Ska spelarna gå miste om en målchans för att "vända andra kinden till". Jag tror att om spelarna hade varit scouter som barn så hade spelet gått juste??Låt oss värna om arvet från Hellas och Athén, att olympialekarna bjöd upp till broderlig kamp, som var del i en civiliserad kultur med skaldekonstens, arkitekternas och bild- och skulptur-konstens mästare fick ett gott utrymme i deras samhälle.
    Apropå... vi uppmanar till systerlig ärlig kamp också, men skall allvarligt talat Kustjägarna inplita sin stridsmoral gjort för en militär strategi i kvinnoidrotten? Jag bara frågar, men jag är intresserad av att frids- och konfliktlösningsmetoder övas in i allt flera samhällsinsatser på många nivåer.

    SvaraRadera
  2. Apropå ishockey och Vita Hästen: nu ringde kyrkklockorna strax före midnatt i söndags i Helsingfors. Grattis Finland till VM-guldet! Vad har de finska grabbarna som grabbarna i Tre Kronor inte har? Men vi kommer tillbaka, det var bara en tillfällig prolaps!

    SvaraRadera
  3. Hur går det till i sporten? -Exempel fotbollsvärlden - TEMA: SPORT

    MIn fackliga tidskrift som går till medlemmarna varav jag är en i Sveriges Kommunaltjänstemannaförbund inom TCO, SKTF-tidningen no 9 2011 där har chefredaktören i det senaste numret en blänkare om det låga och inga IQ-värdet på fotbollsfansen och hur det går till på fotbollsarenorna, nämligen att t.ex. smällare slår en domare i huvudet så matchen måste avbrytas och ställas in, att fansen börjar slåss nere på planen och att man inte drar sig för att sparka på mänskor som fått slag o ramlat omkull... det sägs att fotboll är en arbetarsport men måste det vara låg IQ på dom fansen då?? Om det går till som jag beskrivit är det onekligen så att IQ-värdet på dom fansen som griper till våld under och efter matcherna är under all kritik saknas helt!
    Jag citerar ledarsticket ifråga:

    ""IQ-befriade män

    Ett gäng pappor jagade en 16-årig domare som dömde en match mellan åtta-åriga spelare. En äldre domare som försökte lugna ner de ilskna föräldrarna blev även han fysiskt attackerad. I herrallsvenskan blev en linjedomare skadad av smällare som kastats mot honom., Totalt IQ-befriat.
    'Vad är det herrfotbollen gör med män? Hur primitiv kan en fotbollspublik egentligen bli?"
    Tacka vet jag damallsvenskan och det stundade fotbolls-VM för damer."

    SvaraRadera